Röda och blå bälten används ofta på tävlingar för att kunna urskilja två judokas, detta betyder inte att personen har erhållit graden i fråga. Vid stora västerländska tävlingar bär den ene tävlande vit judodräkt och den andre blå, för att det ska vara lättare att skilja dem åt. Män och kvinnor tävlar var för sig, även om de oftast tränar tillsammans. I tävlingar delas deltagarna också upp efter hur mycket de väger, men bältesgraden spelar däremot ingen roll.
- Under 60 kg
- 60-66 Kg
- 66-73 Kg
- 73-81 Kg
- 81-90 Kg
- 90-100 Kg
- Över 100 kg
- Under 48 Kg
- 48-52 Kg
- 52-57 Kg
- 57-63 Kg
- 63-70 Kg
- 70-78 Kg
- Över 78 Kg
De traditionella reglerna för judo syftar till att undvika skador för deltagarna och säkerställa ett korrekt uppförande. Senare tillägg till de regler motiverades av en önskan att göra sporten mer intressant för åskådare. Straff kan ges om någon är inaktiv under matchen eller använder otillåtna tekniker. Matchen stoppas om en deltagare går utanför det avsedda området på mattan.
Om domarna behöver diskutera något under matchen, kommer domaren kalla Sono-mama, används i betydelsen "inte röra", bokstavligen "som det är", och båda fighters måste stoppa i det läge de befinner sig i. När de diskuterat klart, säger huvuddomaren Yoshi och matchen fortsätter. Alla beslut kommer från huvuddomaren. Kantdomarna kan dock diskutera med huvuddomaren på olika sätt för att meddela att de anser att personen ifråga gjort ett felaktigt domslut.
Målet i en judomatch är att vinna matchen med ippon. Det högsta poänget är en Ippon, vilket är lika med 10 poäng. Därefter kommer Waza-Ari, 7 poäng, och sist kommer Yuko som är värt 5 poäng. Ippon får man genom att göra ett perfekt kast eller hålla en fasthållning i 25 sekunder. Man kan också göra ett halslås eller ett armlås på motståndaren och därigenom tvinga denne att ge upp, vilket gör att man får ippon. En Waza-Ari är ett ”halvt poäng”, och får man två Waza-Ari vinner man med Ippon. En Waza-Ari ges för ett kast som inte riktigt har tillräckligt med kraft eller kontroll för att ge en ippon, eller för en fasthållning i tjugo sekunder. Yoko är den lägsta graden av poäng, och räknas endast som utslagspoäng.
En Waza-Ari slår obegränsat antal Yoko, men en Waza-Ari och en Yoko slår en Waza-Ari med ingen Yoko. Så kallade "skickliga nedtagningar" är tillåtna, t.ex. flying armbar, men ger inte poäng. Om poängen är identiska när matchtiden är slut, avgörs matchen av Golden Score. Golden Score innebär att klockan ställs om till en förutbestämd tid och den första tävlande att få något poäng vinner. Om ingen av spelarna får poäng under denna period, så avgör domarna vinnaren genom röstning, Hantei. Röstningen går normalt till så att flaggor delas ut till domarna och på en given signal höjer alla tre flaggan med motsvarande färg för den judoka som de anser vara vinnaren.
Resultattavlor visar antalet Waza-Ari och Yuko för varje spelare. Ofta visas inte ippon på resultattavlan, eftersom en ippon innebär omedelbar matchvinst. Resultattavlor visar normalt också antalet varningar för varje spelare, och ibland antalet läkarbesök för varje. Endast två läkarbesök är tillåtna för de tävlande under en match. Elektroniska resultattavlor innefattar vanligen också en klocka för att mäta både matchtiden och fasthållningstiden.
Det första straffet är en varning, vilket endast noteras på resultattavlan. Den andra varningen innebär att motståndaren får Yoko, och sålunda leder den tredje varningen till att motståndaren får en waza-ari. Den fjärde varningen leder till att man diskvalificeras, vilket kallas Hansoku-make. Motståndaren vinner då matchen med en ippon, men den utvisade tävlande får fortsätta tävlingen.
Man kan också få en Hansoku-make direkt för allvarliga regelbrott. I sådana fall diskvalificeras spelaren som fick Hansoku-make från turneringen. Vid mycket allvarliga regelbrott kan en judoka också bli ifråntagen rätten att bära sin bältesgrad.